En godt synlig ostebedrift

Meierisjef Carlos Helguera vil gjøre merkevaren Gammel Erik enda sterkere. Til det får han hjelp av omstillingsprogrammet.

Synlighet gir salg, tror meierisjefen fra Namsskogan. På matfestivaler er det nesten umulig å ikke legge merke til gulfargen, ostehullene og det oppblåsbare messeteltet. Det er helt etter planen. For det å skille seg ut i mengden en helt bevisst strategi.

–Det er helt klart viktig for bedriften være synlig, og jeg satser alt på oste-gimmick med gule klær, gul bil, bilde av ost og ostehull. Vi har 150 ysterier i Norge og alle selger ost på de messene vi er på, så det er helt avgjørende å bli lagt merke til. Nå satser jeg på å i all hovedsak selge på messer, festivaler og noen utvalgte butikker, sier Helguera.

Foto: Stiftelsen Norsk Mat
Meierisjef Carlos Helguera gjør stor suksess med Gammel Erik. Nå utvikler han merkevaren ytterligere i samarbeid med omstillingsprogrammet. Foto: Stiftelsen Norsk Mat

Omsetningsrekord
Og mye tyder på at han allerede har gjort noen smarte grep, for da han blåste opp det nye teltet på matfestival i Trondheim i sommer, gikk det bedre enn noen gang.

–Vi hadde omsetningsrekord, og det er så gøy! Markedsføringseffekten har vært helt enorm, men det ligger mer bak enn bare å kjøpe noen gule ting, forteller Helguera.

For med støtte fra omstillingsprogrammet har han en langsiktig forsterket satsning på markedsføring og synlighet. Han skal profilere Gammel Erik enda tydeligere, og med økt systematikk i merkevarebyggingen skal han ta bedriften videre i årene som kommer.

–Selv om det er krevende å drive en liten bedrift på bygda er dette min lidenskap. Jeg er takknemlig og glad for å være en del av omstillingsprogrammet, og mener den muligheten vi har nå er helt avgjørende for utvikling i bedriftene i distriktet vårt. Jeg ser framover og tror at vi nå tar grep som gir økt inntjening og salg over tid, sier han.

Foto: Silje Øksnes Koldaas
Celebert besøk i standen til Carlos Helguera under Trøndersk Matfestival i 2022. Med seg har han Stian Brekkvassmo, nåværende styreleder i Børgefjell Utvikling. Foto: Silje Øksnes Koldaas

Ost i verdensklasse
Gammel Erik AS startet som et prøveprosjekt hjemme på kjøkkenet for over tjue år siden. Ysting av ost lærte han av eks-svigermor. Med 12 osteformer og en hjemmesnekret ostepresse, ble ideen til virkelighet og suksessen etter hvert en realitet. Drømmen om å lage ost i verdensklasse viste seg virkelig gjennom osten Gammel Erik, som har høstet mange gjeve priser.

Siden har han ikke sett seg tilbake. I fjor lagde ysteriet i underkant av sju tonn ost. Målet er å øke volumet ytterligere.

En viktig aktør
Eirik H. Iversen i Børgefjell Utvikling roser Helguera for innsatsen han legger ned i bedriften og evnen til å utvikle seg.

–I mange små bedrifter kan det være tøffe tak og kreve imponerende innsats for å videreutvikle produkter og bedrift, skape økt synlighet og gripe muligheter i markedet. Carlos er en viktig aktør og en lokalmatprodusent i særstilling her i omstillingsregionen. Gammel Erik er en identitetsskapende merkevare for innbyggerne i området, og vi er glade for å kunne bidra til å styrke merkevaren ytterligere, sier Iversen.

Del: